گشادی دریچه میترال قلب و بهترین متخصص قلب در تهران برای درمان آن

دریچه میترال قلب مهم‌ترین دریچه قلب است که باعث یکطرفه جریان خون در بطن می‌شود. این دریچه ساختار پیوندی دارد و تنها با استفاده از تفاوت فشار خون در دوطرف آن فعال می‌شود. این دریچه بسیار ظریف است و در حالت عادی می‌تواند سال‌ها با همین ظرافت کار خود را انجام دهد. اما اگر آسیب خاصی به این دریچه وارد شود که به اختلال در کار آن منجر شود، دریچه از انجام وظیفه خود باز می‌ماند و مشکلات زیادی برای قلب و سایر اندام‌ها ایجاد می‌کند. در این مطلب سعی داریم وضعیت گشادی دریچه میترال قلب را بررسی کنیم. برای مشاوره پزشکی و دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تماس مطب دکتر ایلناز بابک تماس حاصل فرمایید.

گشادی دریچه میترال چیست؟

گشادی دریچه میترال قلب زمانی اتفاق می‌افتد که به دلایل گوناگون مثل خم شدن لت‌های دریچه میترال که بین دهیلیز و بطن چپ قرار گرفته، و باعث یک طرفه شدن جریان خون می‌شوند، رخ می‌دهد. این شرایط باعث نشت دریچه و برگشت خون از بطن چپ به دهلیز چپ می‌شود. در بیشتر افراد این شرایط تهدیدی ایجاد نمی‌کند و فرد سال‌ها بدون تغییر سبک زندگی به حیات طبیعی خود ادامه دهد. اما گاهی اوقات شرایطی ایجاد می‌شود که گشادی قلب باعث ایجاد علائم خطرناکی می‌شود و فرد برای درمان این علائم و سایر آسیب‌ها، مجبور به درمان گشادی قلب می‌شود.

علت گشادی دریچه میترال چیست؟

گشادی دریچه میترال از شایع‌ترین عوارض قلبی است، اما هنوز برخی از علل آن نامشخص است و به اصطلاح ممکن است این بیماری بدون علت مشخصی به وجود بیاید. برخی از دلایل شناخته شده گشادی دریچه قلب عبارتند از:

• بیماری اختلال در بافت‌های پیوندی
  • بیماری‌های عروق خونرسان به قلب
  • کاردیومیوپاتی انسدادی
  • تومورهای نزدیک به دریچه میترال
  • بیماری روماتیسم قلبی

البته این بیماری تا حدودی ارثی نیز محسوب می‌شود و کسانی که سابقه بیماری را در خانواده خود دارند باید بیشتر احتیاط کنند.

علائم گشادی دریچه میترال

بسیاری از اشخاصی که مبتلا به گشادی دریچه میترال قلب هستند هیچگاه علائمی از خود نشان نمی‌دهند و تا آخر عمر از وجود آن بی‌خبرند. هنگامی علائم این بیماری بروز پیدا می‌کند که احتمال اختلال و آسیب به اعضای بدن وجود داشته باشد. علائم گشادی دریچه میترال از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این علائم عبارتند از:

• ضربان نامنظم یا آریتمی قلب
  • تپش قلب
  • احساس سبکی سر یا سرگیجه
  • ضعف بدن
  • احساس خستگی مفرط
  • تنگی نفس، به خصوص در هنگام دراز کشیدن

چه عواملی می‌توانند احتمال ابتلا به گشادی دریچه میترال را افزایش دهند؟

برخی از عوامل وجود دارند که احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهند. این عوامل همچنین می‌توانند احتمال بروز علائم بعد از آن را نیز افزایش دهند.

• سابقه خانوادگی ابتلا به همین بیماری
  • جنسیت (بانوان بیشتر به گشادی دریچه میترال مبتلا می‌شوند.)
  • سن افراد( معمولا افراد بین 14 تا 35 سال بیشتر عوامل گشادی دریچه میترال را نشان می‌دهند.)
  • کمبود وزن و کم بودن ضخامت قفسه سینه
  • پایین بودن فشار خون
  • اختلال در دیافراگم

عوارض

همانطور که گفتیم ممکن است افرادی که مبتلا به گشادی دریچه میترال هستند، هیچگونه علائم و عوارضی نداشته باشند و در تمام طول عمر خود به صورت عادی زندگی کنند. اما گاهی ممکن است گشادی دریچه میترال عوارضی را ایجاد کند که باعث  مختل شدن فرایندهای بدن می‌شود. این عوارض شامل:

نارسایی دریچه میترال

نارسایی دریچه میترال اختلالی است که در آن به دلیل ضعیف بودن دریچه قلب، خون به دهلیز چپ بر می‌گردد. این عارضه مهم‌ترین بیماری بعد از گشادی دریچه میترال است. فشار خون بالا می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. اگر نارسایی دریچه میترال زیاد باشد می‌توان از جراحی یا تعویض دریچه استفاده نمود.

آریتمی قلبی

ریتم نامنظم قلب یکی از بدترین عوارضی ایجاد شده بعد از گشادی دریچه میترال است. این اختلال تهدیدکننده است اما معمولا باعث مرگ نمی‌شود. در این حلات جریان خون قلبی تاثیر می‌پذیرد و فرد به شدت آزار می‌بیند.

عفونت دریچه‌های قلبی

عفونت پوشش داخلی حفره‌های قلب یکی از عوارض ایجاد شده توسط این بیماری است. در این حالت یک باکتری خاص در دریچه قلب لانه می‌سازد و آسیب‌های زیادی به میترال وارد می‌کند. افرادی که مبتلا به بیماری‌ گشادی دریچه میترال هستند باید در برخی از اقدامات مثل دندانپزشکی مراقبت‌های بیشتری داشته باشند و در صورت ضرور از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنند.

چگونه می‌توان گشادی دریچه میترال را تشخیص داد؟

در اکثر مواقع اگر این عارضه با علائم باشد، این علائم خود را در تمرین ورزشی و فعالیت نشان می‌دهند. هنگام انجام تمرین ورزشی متخصص قلب با دقت و با استفاده از گوشی پزشکی به صدای قلب فرد گوش می‌دهد تا مطمئن شود صداهای آن عادی است. احتمالا اگر دریچه میترال گشاد باشد صداهای اضافی از قلب شنیده می‌شود که البته پزشک متخصص توانایی تشخیص آن را دارد. از آنجایی که علائم مربوط به گشادی دریچه قلب متفاوت است ممکن است نتوان این بیماری را با معاینه تشخیص داد. بنابراین آزمایش‌ها و روش‌های تشخیصی مکملی وجود دارند که می‌توانند به تشخیص آن کمک کنند. برخی از این روش‌های تشخیصی شامل:

اکوکاردیوگرافی:

اکوکاردیوگرافی آزمایشی است که در آن با استفاده از فرستادن امواج فراصوت وضعیت درون حفره‌های قلب بررسی می‌شود. این آزمایش روش خوبی برای تشخیص بیماری‌های مربوط به دریچه‌هاست. با اکوکاردیوگرافی می‌توان بدون هیچگونه عوارض و دردی گشادی دریچه میترال را تشخیص داد.

آزمایش رادیولوژی:

در رادیولوژی از دستگاه فرستند و گیرنده اشعه ایکس برای تصویربرداری از قفسه سینه استفاده می‌شود. با اینکار مایع درون ریه یا بزرگ شدن قلب مشخص می‌شود که هر دو از علائم گشادی دریچه میترال هستند.

نوارقلب:

این آزمایش ساده با قراردادن الکترودهای حساس به موج‌های الکتریکی، بر روی سینه انجام می‌شود. نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام سرعت ضربان قلب و سیگنال‌های الکتریکی آن را نشان می‌دهند که اگر مشکلی در نظم ضربان قلب وجود داشته باشد، امکان مبتلا بودن به گشادی دریچه میترال وجود دارد.

درمان

پزشک متخصص قلب و عروق در مرحله اول داروهایی را برای رفع علائم گشادی دریچه تجویز می‌کند. اگر شدت بیماری بیش از تاثیر داروها باشد یا اینکه خود گشادی دریچه خطرآفرین باشد، جراح از روش‌های تهاجمی‌تر مثل جراحی قلب باز  استفاده می‌کند. در جراحی یا دریچه قلب ترمیم می‌شود و یا به طور کُل تعویض می‌شود. روش‌های بروز زیادی برای تعویض دریچه قلب وجود دارد که متخصص با توجه به تخصص خود، امکانات و شرایط بیمار یکی از این روش‌ها را انتخاب می‌کند. تکنیک‌های کم تهاجمی‌تری نیز وجود دارند که جراح در آنها مقدار کمتری از قفسه سینه را برش می‌دهد. موفقیت در انجام این عمل به طور قابل توجهی بستگی به مهارت جراح دارد.

ورزشکاران

ورزشکارانی که دچار گشادی دریچه قلب می‌شوند اگر دچار علائمی شوند که آنها را با مشکل مواجه کند باید اقدام به ترمیم یا تعویض دریچه میترال خود بکنند. اگر در این حالت با جراحی دریچه وضعیت سلامتی ورزشکار مناسب باشد، می‌تواند به ورزش خود ادامه دهد و هیچ مشکلی نداشته باشد. اما درصورتی که ورزشکار یک یا چند مشکل زیر را داشته باشد، ادامه ورزش به او توصیه نمی‌شود:

• سابقه مرگ ناگهانی در خانواده
  • مشکل بی‌نظمی ضربان قلب یا آریتمی
  • رگوژیتاسیون دریچه میترال
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • سابقه مشکلات مربوط به انعقاد خون

در این حالت بهتر است ورزشکار به سمت ورزش‌های سبک‌تر و تفریحی مثل گلف و بولینگ مایل شود.

گشادی دریچه میترال و بارداری

در صورت بارداری فعالیت قلب به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. بطوری که حجم خون، ضربان قلب، برون‌ده قلب و حتی حجم خون افزایش می‌یابد تا مود غذایی به طور مناسبی به جنین و خود فرد برسد. مشکل گشادی  دریچه قلب برای همه افراد خطرناک، و برای افراد باردار بسیار خطرناک‌تر است. در این حالت احتمالا فرد باید داروهای مختلفی مصرف کند تا دچار عوارض بیشتر نشود. بیشتر بانوانی که مبتلا به گشادی دریچه میترال هستند می‌توانند به راحتی دوران بارداری و زایمان خود را بگذرانند اما لازم است علاوه بر پزشک متخصص زنان، تحت نظر متخصص قلب عروق نیز باشند. ممکن است برخی از علائم مربوط به گشادی دریچه میترال مانع بزرگی برای بارداری بانوان باشد و توصیه می‌شود در این حالات فرد از بارداری خودداری کند. این علائم شامل:

• بیماری‌های مادرزادی  آزاردهنده قلب
  • افزایش فشار ریوی و اِدِم ریه
  • نارسایی قلبی و سندروم مارفان
  • تب روماتیسمی

حتی گاهی ممکن است کسانی که باردار هستند مجبور شوند سقط جنین را انجام دهند؛ چراکه احتمال می‌رود در صورت ادامه بارداری جان شخص و جنین به خطر افتد.

بهترین پزشک متخصص قلب و عروق برای درمان گشادی دریچه میترال

بیماری گشادی دریچه میترال یک بیماری شایع است که در صورت پیشرفت می‌تواند طیف گسترده‌ای از اندام‌ها را مختل کند. بنابراین برای درمان و کنترل این بیماری باید به پزشکی مراجعه کنید که هم متخصص قلب و عروق باشد، و هم به طور تخصصی تجربه درمان گشادی دریچه را داشته باشد. خانم دکتر ایلناز بابک یکی از بهترین متخصصان قلب و عروق در تهران هستند که تبحر، سابقه علمی و تجربه ارزشمند ایشان می‌تواند به درمان هرچه سریع‌تر بیماری شما کمک کند. پیشنهاد می‌کنیم برای مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر، با شماره تماس مطب دکتر بابک تماس حاصل فرمائید. با تشکر.

این پست چگونه بود؟

بر روی ستاره ها جهت رای دهی کلیک کنید