گرفتگی عروق کرونر قلب و بهترین متخصص آن در تهران

عموم مردم تصور می‌کنند که گرفتگی و انسداد عروق کرونر تنها به دلیل چربی و کلسترول خون است که در دیواره رگ‌ها رسوب کرده است. اما بسیار ی از افراد که هیچگاه دارای چربی خون زیاد نبوده‌اند به این بیمای مبتلا شده‌اند. حتی گاها برای افرادی که تحرک مناسبی داشته و سیگاری هم نبوده‌اند با این بیماری مواجه شده‌اند. و گاهی هم پیش آمده که این بیماری در افرادی که چربی خون بالا، تحرک کم و احتمال روبه‌رو شدن با  این عارضه در سنین بالا بیشتر است اما ممکن است برای افراد جوان کمتر از 40 سال هم پیش بیاید.

برای دریافت مشاوره در مورد گرفتگی عروق کرونر می‌توانید با دکتر ایلناز بابک، بهترین متخصص قلب و عروق در تهران می‌توانید با مطب ایشان تماس بگیرید و در صورت ضرورت برای انجام روش‌های درمانی اقدام نمایید.

گرفتگی قلب چیست؟

رگ‌های خون‌رسان قلب موسوم به شریان‌های کرونری هستند که وظیفه رساندن مواد غذایی، اکسیژن و سایر مواد به عضله‌های قلب را دارند. این رگ‌ها اولین شریان‌های جدا شده از سرخرگ آئورت هستند که شامل سه رگ جدا می‌شوند. گرفتگی عروق معمولا در عروق کرونر رخ می‌دهد و در این ناحیه مهم است. این گرفتگی‌ها موجب کاهش خون‌رسانی به قلب می‌شود؛ در نتیجه مشکلات زیادی مثل درد قفسه‌سینه و حتی خطر بروز سکته را افزایش می‌دهد. گاهی ممکن است به دلایلی چربی‌ها در خون رسوب کنند و باعث انسداد شریان‌های کرونر شوند. البته برخی  از انسدادهای قلب  به خاطر لخته‌شدن خون در دیواره شریان‌های کرونر است.

انواعی از چربی‌ها در خون وجود دارد که اغلب آنها در دیواره سرخرگ‌های خون انسداد ایجاد نمی‌کنند.  تنها چربی که در عروق رسوب می‌کند لیپوپروتئین کم‌چگال (LDL) است. این چربی دارای درصد کلسترول بیشتری از پروتیین است و تمایل زیادی به رسوب در خون دارد. برخلاف این چربی، لیپوپروتیین پرچگال (HDL)  نه تنها تمایلی به رسوب در عروق ندارد، بلکه لیپوپروتئین رسوب کرده را نیز در مسیر خود جذب می‌کند و  بسیار مفید است. چربی‌ها معمولا در قسمت اتصالات و پیچ‌خوردگی‌ها رسوب می‌کنند؛ چرا که سرعت گردش خون در این مناطق کاهش می‌یابد.

عوامل ایجاد گرفتگی عروق چیست؟

گرفتگی عروق یک بیماری تدریجی است که ممکن است حتی از نوجوانی یا جوانی آغاز شود. عوامل زیادی در به وجود آمدن آن موثر هستند که شامل:

• فشار خون مداوم
  • کلسترول و ‌LDL بالا
  • تری‌گلیسیرید بالا
  • مصرف دخانیات
  • ژنتیک

این عوامل باعث می‌شوند دیواره داخلی عروق آسیب ببیند و موادی که چسبنده هستند مثل چربی‌ها و لخته‌های خون در این نقاط رسوب کنند و آنها را تنگ کنند. پس اندام‌هایی که در مسیر این عروق هستند نیز خون کافی دریافت نمی‌کنند و دچار اختلال می‌شوند.

علائم گرفتگی عروق کرونر

گرفتگی عروق تا زمانی که جدی شود، یعنی یک یا چند رگ به شدت تنگ شوند یا کاملا مسدود شوند، هیچگونه علائمی ندارد. بسیاری از افراد نمی‌دانند که مبتلا به این بیماری هستند و حتی ممکن است پس از مدتی گرفتگی  عروق آنها خود به خود بهبود یابد. اما گاهی ممکن است افراد علائمی از این بیماری پیدا کنند یا دچار یک عارضه مثل حمله قلبی و یا سکته قلبی یا سکته مغزی شوند. بسته به اینکه محل گرفتگی یا انسداد عروق و همچنین شدت انسداد، علائم آن ممکن است متفاوت باشد.

گرفتگی عروق کرونر و درد قفسه سینه

اگر انسداد در محل عروق کرونر باشد، معمولا در قفسه‌سینه دردهای خفیف تا شدیدی ایجاد می‌شود و فرد ممکن است احساس سوزش یا فشار (آنژین) در سینه خود داشته باشد. از دیگر عوامل این عارضه عرق سرد، درد بازو و کتف، درد معده، بی‌حالی و خستگی مفرط، تنگی نفس و درد عضلات پا هستند.

همانطور که قبلا گفتیم ممکن است گرفتگی عروق از اوایل نوجوانی شروع شوند به تدریج افزایش یابند. اما از همان اوایل علائم تنگی عروق پدیدار نمی‌شوند و به تدریج خودشان را نشان می‌دهند. انجام چکاپ‌های دوره‌ای و مراقبت شخصی در سبک زندگی می‌تواند تا حد زیادی از پیشرفت گرفتگی عروق جلوگیری کند.

چگونه می‌توان گرفتگی عروق کرونر را تشخیص داد؟

در مرحله اول به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با معاینه فیزیکی و مشاوره و صحبت با ایشان بتوانید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید. گاها ممکن است پزشک با استفاده گوشی پزشکی خود بیماری قلبی شما را تشخیص دهد! سپس ممکن است پزشک آزمایش‌های تشخیصی مکملی را تجویز کند تا تشخیص بیماری را تسهیل بخشد.

آزمایش خون

اولین مرحله در آزمایش‌ها، آزمایش خون ناشتا است. در این آزمایش سطح کلسترول و قندخون بررسی می‌شود.

سونوگرافی داپلر

در این روش از روش سونوگرافی (تصویر برداری با امواج صوتی با فرکانس بالا و بی‌خطر) برای اندازه‌گیری فشار خون در نقاط مختلف بدن مثل پا یا بازو استفاده می‌کند. این روش که یک روش امن برای تشخیص گرفتگی عروق محسوب می‌شود، کمک می‌کند جریان خون را در نقاط مذکور بررسی کنید و درجه انسداد را تعیین کنید.

شاخص مچ پا

در این تست پزشک فشار خون در مچ پا را با فشار خون در بازوی شما مقایسه می‌کند. اختلاف بیش از حد بین این دو ممکن است بیماری گرفتگی عروق را نشان دهد.

الکتروکاردیوگرافی (ECG)

ECG  یا همان نوار قلب یک روش تخشیصی بیماری قلبی است که در آن موج‌های الکتریکی قلب را با استفاده از قرار دادن الکترودهای روی سینه انجام می‌دهند. در این تست ابتدا با مایعی سینه‌های شخص را الکترولیز می‌کنند تا بتوان سیگنال‌های الکتریکی عبوری از قلب را که آنقدر قوی هستند که به سطح پوست برسند، را دریافت کرد. در این تست با بررسی  ارتفاع نمودارهای الکتریکی قلب و فاصله بین آنها بیماری‌های قلبی را تشخیص می‌دهند.

تست ورزش

در این آزمون وضعیت الکتریکی قلب را در حالت فعالیت بررسی می‌کنند. به این صورت که فرد بر روی یک تردمیل یا دوچرخه ثابت فعالیت می‌کند تا ضربان قلبش به بیشترین حد برسد و در این حین وضعیت سیگنال‌های الکتریکی قلب را بررسی می‌کنند. اگر فرد نتواند به ورزش ادامه دهد یا ضربان قلبش به اندازه کافی افزایش پیدا کند با تزریق دارویی ضربان قلبش را افزایش می‌دهند.

آنژیوگرافی

در این آزمایش با استفاده از کاتتری که وارد عروق دست یا پا می‌شود و به عروق قلب راه پیدا می‌کند،  یک ماده رنگی را وارد عروق می‌کنند که دستگاه  تصویربرداری اشعه ایکس توانایی تشخیص آن را دارد. سپس از عروق تصویربرداری می‌کنند و گرفتگی‌های عروق را تشخیص می‌دهند.

گفتنی است کلینیک تخصصی دکتر بابک با تجهیزات پزشکی پیشرفته قادر است به سرعت بیماری‌های قلبی و عروقی را تشخیص دهد. ضمنا دکتر بابک نیز به عنوان بهترین پزشک متخصص برای درمان گرفتگی عروق می‌توانند بهترین روش‌های درمانی را برای گرفتگی عروق به کار ببرند.

روش‌های درمانی گرفتگی عروق کرونر چیست؟

معمولا برای درمان گرفتگی‌های عروق قلبی که هنوز زیاد پیشرفت نکرده‌اند و جزئی هستند، پزشک با تجویز دارو و ارائه توصیه‌هایی برای تغییر سبک زندگی سعی می‌کند که عوارض قلبی را رفع کند. اما در شرایطی که گرفتگی عروق شدید باشد و چند رگ مسدود شده باشد راه‌حل‌های درمانی خاص جوابگو هستند. در زیر مهم‌ترین فرایندهای درمانی برای رفع انسداد قلب را شرح می‌دهیم:

آنژیوپلاستی

پزشک در این روش با استفاده از عمل بسته عروق، اقدام به کارگذاشتن استنت و همچنین بالن‌زنی می‌کند. با استفاده از بالن قطر رگ‌ها را موقتا افزایش می‌دهند تا رسوبات آن رفع شود. بعد استنتی که از جنس آلیاژ تیتانیوم است را در آن ناحیه قرار می‌دهند تا از انسداد دوباره جلوگیری شود. گاها ممکن است چند استنت در عروق قلب کارگذاشته شود.

عمل قلب باز

همانطور که از اسم این عمل معلوم است، پزشک و تیم جراحی قفسه سینه را باز می‌کنند. سپس رگی از سایر قسمت‌های بدن مثل پا را جدا می‌کنند و به جای رگ مسدودشده قرار می‌دهند؛ یعنی مسیر عبور خون تغییر می‌کند. گفتنی است که این جراحی ریسک نسبتا بالایی دارد و پزشکان آن را در آخرین مرحله و اگر سایر جراحی‌ها جوابگو نباشند، توصیه می‌کنند.

همچنین اگر مایل هستید تا با 40 حقیقت درباره قلب و سیستم خونرسانی بدن خود آشنا شوید، حتما مقاله 40 حقیقت شنیدنی درباره سیستم قلب انسان را مطالعه کنید.

چگونه می‌توان از ایجاد گرفتگی عروق کرونر قلب جلوگیری کرد؟

با اینکه صفات ارثی و ژنتیک تاثیر زیادی در ایجاد این بیماری دارد، معمولا سبک زندگی سالم به شدت می‌تواند از ایجاد انسداد عروق جلوگیری کند. در زیر توصیه‌هایی برای جلوگیری از ایجاد عروق قلب ذکر شده است:

• ورزش روزانه حداقل نیم ساعت
  • خودداری از مصرف چربی‌ زیاد (به خصوص چربی‌های مضر و غیر اشباع)
  • خودداری از مصرف نمک زیاد
  • جلوگیری از ایجاد اضافه وزن و کاهش وزن (در صورت چاقی)
  • ترک سیگار و سایر دخانیات و همچنین مواد مخدر
  • کاهش سطح استرس و ایجاد آرامش در زندگی شخصی و اجتماعی

بیماری انسداد عروق تا حد زیادی قابل پیشگیری است و معمولا کسانی که سبک زندگی سالمی ندارند دچار این عوارض می‌گردند. پس سعی کنید از قبل از ایجاد این بیماری و سایر بیماری‌ها جلوگیری کنید تا همیشه در آسودگی و سلامت زندگی کنید. پیشنهاد می‌شود اگر هر یک از علائم گرفتگی عروق را دارید برای مشاوره با مطب دکتر ایلناز بابک، بهترین متخصص قلب و عروق در تهران تماس بگیرید یا به صورت حضوری به مطب مراجعه کنید. باتشکر.

این پست چگونه بود؟

بر روی ستاره ها جهت رای دهی کلیک کنید